셀리쿨로바 미나라(중앙아시아 한국대학)
1. 먼저 한국학진흥사업단 뉴스레터 독자들을 위해 자기소개 부탁드립니다.
1991년 키르기스스탄이 구소련으로부터 독립된 후 동양학에 대한 관심이 증가하여 키르기스스탄에서는 처음으로 ‘비슈케크 인문대학교(현 비슈케크국립대)’ 동양학 및 국제관계학부에 한국어학과가 설립되었습니다. 필자는 비슈케크 인문대학교에서 한국어를 전공한 첫 번째로 졸업생이었고, 졸업 후인 1997년에는 한국 정부 초청 국비유학생으로 선발되어 CIS 지역에서는 처음으로 서울대 대학원 언어학과에서 석사와 박사학위를 취득하였습니다. 2005년 2월 서울대학교에서 박사학위 취득한 후 곧바로 키르기스스탄으로 귀국하였는데, 그 이유는 열악했던 키르기스스탄의 한국어 및 한국학의 발전을 위해 헌신해야겠다는 마음이 앞섰기 때문이었습니다. 귀국 직후인 2005년 3월부터 모교인 ‘비슈케크 인문대’ 한국학과 부교수로 임용이 되었습니다. 그 후 10년간 비슈케크 인문대 한국학과 교수로서 근무를 하였습니다.
당시 체계적인 한국어 및 한국학 교육을 위해서는 전문적인 교육기관의 설립이 절실하다고 생각했습니다. 쉽지 않은 일이었지만 한국에서의 8년간의 유학 경험이 큰 도움이 되었습니다. 2012년에 ‘키르기즈 한국대학(Kyrgyz Korean College: 전문대학)’을 설립하였고, 이어 2017년에는 ‘중앙아시아 한국대학(Korean Institute of Central Asia, 4년제 단과대학)’을 설립하였습니다. 중앙아시아 한국대학의 설립은 키르기즈 한국대학과 연계한 학부 과정의 한국학 특성화 대학의 설립이 필요했기 때문입니다. 키르기즈 한국대학이 단기간에 이룩한 교육 성과는 매우 놀라운 편이며 특히, 슈콜라(초중고등학교)와 대학을 연결하는 한국어 특성화 교육기관으로서 키르기스스탄은 물론 중앙아시아 지역에서도 그 전문성을 인정받고 있습니다. 키르기즈 한국대학은 한국어학과와 한국어통역학과 외에 6개의 학과에서도 한국어를 부전공으로 배우고 있으며, 매년 신입생이 늘어나고 있는 상황입니다. 그리고 2017년 설립한 중앙아시아 한국대학은 키르기스스탄 및 중앙아시아 지역에서 한국어 및 한국학의 질적인 발전을 목표로 설립된 대학으로서 향후 ‘지역학으로서의 한국학’이 제대로 정착할 수 있도록 교육 토대 구축 및 실질적인 교과과정의 정착을 위해 노력을 기울이고 있습니다. 한편 2022년 9월 신학기부터 중앙아시아 한국대학 내에 대학원이 개설되었습니다. 한국어전공과 한국학전공 석사과정의 개설됨으로서 이제는 체계적으로 차세대 한국학 전문가를 육성할 수 있는 길을 마련하게 된 것입니다.
그리고 필자는 2022년 6월부터 2년 동안 ‘중앙아시아 한국학교수협의회’의 차기 회장으로 선임이 되었습니다. 임기 동안 협의회의 임원진과 더불어 중앙아시아 지역 한국학 네트워크의 활성화와 ‘중앙아시아 한국학학술대회’의 성공적 개최를 위해 최선을 다할 예정입니다. 그 외 필자는 한국과 키르기스스탄을 잇는 키르기스스탄 주요 인사의 한국어 통역을 담당한 바 있습니다. 2012년 6월에 키르기스스탄 ‘바바노프’ 총리 방한 시 통역을 하였고, 2013년 11월에는 키르기스스탄 ‘아탐바예브’ 대통령 한국 방한 시 정상회담 통역을 담당하였습니다. 2019년 7월 한국의 이낙연 총리 방한 시 키르기스스탄 ‘소론바이 제엔베코프’ 대통령 통역을 담당하였고, 2021년 4월에는 한국의 박병석 국회의장의 키르기스스탄 방문 시 키르기스스탄 국회의장 통역을 담당하는 등 한국과 키르기스스탄 양국의 적극적 교류를 위한 소정의 역할을 담당하였습니다. 상기 다양한 공로를 인정받아 필자는 2021년 10월 제575돌 한글날 기념하여 한국 정부로부터 문화포장 전수받았고, 2021년 11월에는 키르기스스탄 교육부장관(쿠베셰프 볼로트벡)으로부터 키르기스스탄 한국어 발전에 기여한 공로로 감사장과 표창장을 수상하였습니다.
2. 현재 키르키스스탄에서는 K-pop, 드라마 등 한류 문화가 성장하고 있다고 들었습니다. 키르키스스탄 내에서의 한국에 대한 관심이나 인식은 어떠한가요?
키르기스스탄 지역의 한류 열풍(Korean wave fever)은 빠르게 진행되고 있습니다. 키르기스스탄 지역의 한류는 한국의 드라마, 영화가 그 선도적 역할을 하였고, 지금은 'K-POP', ‘K-뷰티’, ‘K-푸드’에 이르기까지 한류의 영역이 넓어지고 그 폭도 확산되는 경향을 보이고 있습니다. 2011년 한국에서 방영된 드라마 '꽃보다 남자'는 키르기스스탄 지역에 큰 인기를 끌었습니다. 키르기스스탄에서는 그 해에 “어떻게 하면 구준표와 결혼할 수 있는가?”라는 현지 영화가 제작되어 극장에서 상영되기까지 하였습니다. 키르기스스탄 지역 한류의 1단계는 한국 드라마, 영화, K-pop등 한국 대중문화를 중심으로 전개가 되었고, 2단계는 화장품과 식료품 같은 소비재를 중심으로 자리매김하여 현재 상당한 경제적 파급 효과를 낳고 있으며, 3단계에 접어들어서는 한류가 한국이라는 전반적인 국가 브랜드 가치를 높이는 데에 기여하기 시작했다고 보여집니다.
![]() |
3. 중앙아시아 한국대학은 2020년부터 해외한국학씨앗형 사업에 참여해 오고 있으며 “키르기스스탄 한국학 정착을 위한 교육프로그램 및 표준 교과과정 개발 사업” 프로젝트를 수행하고 있습니다. 현재까지 프로젝트는 어떻게 진행되고 있으며, 교육 현장에서 겪는 어려움이 있다면 무엇일까요?
1991년 구소련이 해체된 이후 본격적으로 전개된 키르기스스탄의 한국어 및 한국학교육은 대학을 비롯한 다양한 교육기관에서 진행이 되어 왔습니다. 그렇지만 그동안 한국어교육 중심으로 진행된 키르기스스탄 지역 대학교육 시스템의 한계, 그리고 기타 일반교육기관에서 진행된 기초한국어교육 중심의 메카니즘은 현실적으로 키르기스스탄 한국학(korean Studies)의 온전한 정착과 질적인 발전을 크게 기대하기 어려운 상황이었습니다.
키르기스스탄 지역 한국학의 정착 및 발전을 위해 중앙아시아 한국대학은 2020년부터 해외한국학씨앗형사업(기초 단계) “키르기스스탄 한국학 정착을 위한 교육프로그램 및 표준 교과과정 개발 사업” 프로젝트를 수행하고 있고, 올해 3차년도 사업이 진행 중이며 2023년 5월에 본 사업이 종료가 됩니다.
본 사업의 기본 목표는 키르기스스탄 대학 한국학 교육의 바람직한 정착을 위한 기존 대학교육 현장의 누적된 문제점을 극복하는 한편, 한국학교육의 전문성을 확보하기 위한 실질적인 교육시스템의 개발에 두고 있습니다. 쉽지 않은 과제이지만 이를 위해서 교육 현장에 적합하게 적용하고 제도적으로 보완하여 다양한 교육프로그램과 표준 교과과정 개발을 순차적으로 진행해 가고 있습니다. 나아가 본 사업을 통해 현재 절대적으로 부족한 대학 한국학 교수요원 확보 및 차세대 한국학 전문가 육성 방안을 동시에 마련해 가는 것도 본 사업의 중요 목표 중의 하나입니다. 그리고 본 사업 추진의 효율성을 높이기 위해 대학 내 설립된 ‘한국학센터’를 중심축으로 하여 키르기스스탄의 한국학 교육 및 연구의 활성화 방안을 구체적으로 마련해 가고 있습니다.
본 사업의 목표를 이루기 위한 전체적인 사업 방향은 다음과 같습니다.
1) 다양한 한국학 교육 프로그램의 개발: 한국학 교육 환경의 개선, 한국학 교재 개발, 온라인 교육 프로그램의 개발 등을 통한 한국학 교육의 전문성을 강화. 지역 실정에 맞는 한국학 분야의 개발.
2) 표준 한국학 강좌의 개설: 우수 한국학 교수요원의 확보, 한국학 연구 역량의 강화, 제도적 보완을 통해 대학 교육 현장에서 정착시켜 갈 수 있는 단계별 한국학 강좌를 개발
3) 다양한 학술 활동: 중앙아시아 한국학 학술대회, 한국학 컨퍼런스, 한국학발전 세미나, 한국학 학술지 발간, 한국학 올림피아드, 대학생/대학원생/차세대 연구자 대상 한국학학술대회 등의 학술행사를 통한 한국학 교육 및 연구의 역량 제고
4) 한국학센터의 활성화: 한국학 교육 및 연구의 중심축 역할, 온라인 한국학 강의실 구축, 한국학자료실 확충, 다양한 한국학 학술행사 주관을 통한 키르기스스탄의 한국학 진흥을 선도
5) 한국학 교류의 활성화: 한국 및 중앙아시아 지역의 대학과 학회 등 해외 한국학 발전을 위한 관련기관과의 교류 및 네트워크 구축, 키르기스스탄 한국학 연구자와의 협력방안 모색, 키르기스스탄 한국학 소식지 발간 등을 통한 연구자 간의 한국학 교류의 활성화
![]() |
그리고 본 사업의 목표를 달성하기 위해 진행하고 있는 년도별 구체적인 사업 내용은 다음과 같습니다.
①신설 한국학 강좌 개설(년 1회): 한국현대문화(2020), 한국사회경제(2021),
한국현대사(2022년 2학기 개설 예정)
②장학금 지원: 학부생 성적 우수자 8명을 선발하여 1년 전액 장학금 지원(2020~2022),
대학원생 2명 전액 장학금 지원(2022)
③학생 학국학 워크숍 및 한국학학술대회 개최(년 1회, 총 3회))
▷학생 한국학 워크숍(2020~2022, 총 3회)
· 제1회(2020.09): 주제(“코로나 이후 키르기스스탄의 지역발전과 한국학의 상관관계 모색”)
· 제2회(2021.10): 주제(“키르기스스탄 관광산업 발전을 위한 한국학의 역할”)
· 제3회: 2022년 10월 개최 예정
▷중앙아시아(키르기스스탄) 대학생(차세대연구자) 한국학학술대회(2020~2022)
· 주키르기즈공화국 대한민국대사관과 중앙아시아 한국대학 한국학센터 공동 주체/주관
· 본 학술대회는 키르기스스탄 및 중앙아시아 지역 대학생과 차세대연구자가 그 참가 대상.
참가 기준은 각 대학 총장이나 학장의 추천을 받은 1~2개 팀이나 개인으로 한정. 대학생
참가자의 경우는 3~5명이 한 팀, 대학원생 이상의 차세대연구자는 팀 혹은 개인별로
참여 할 수 있도록 그 기준을 마련.
· 참가대상국: 카자흐스탄, 우즈베키스탄, 투르크메니스칸, 키르기스스탄 4개국
▷대회 주제
· 제1회(2020.12): “코로나19 사후 한국과 중앙아시아(키르기스스탄)의 관계 및 발전 방향”
· 제2회(2021.11): “한국-중앙아시아(키르기스스탄) 동반 성장을 위한 한국학(Korean
Studies)의 역할”
· 제3회: 2022년 11월 개최 예정
④컨퍼런스 주관(년 1회, 총 3회)): 중앙아시아 한국학학술대회 공동 주관
▷중앙아시아 한국학교수협의회와 공동주관(2020~2022)
· 제8회 중앙아시아 한국학학술대회(2020년 12월 카자흐스탄 아스타나·알마티,
키르기스스탄 비슈케크 공동 개최, 온라인 및 오프라인): 주제(대회 주제: “코로나19
이후 중앙아시아 한국학의 발전 방향”)
· 제9회 중앙아시아 한국학학술대회(2021년 12월 키르기스스탄 비슈케크, 온라인 및
오프라인): 주제( “온라인 강의 시대 중앙아시아 한국학 교원 양성 및 재교육”)
· 제10회 중앙아시아 한국학학술대회(2022년 6월 우즈베키스탄 타슈켄트, 온라인 및
오프라인): 주제(“한국학: 교육과 문화 통합의 새로운 지평”)
⑤키르기스스탄 한국학 발전 세미나 개최(년 1회, 총 3회): 한국학의 저변 확대를 위한 세미나
▷키르기스스탄의 지속적인 한국학 발전을 위해서는 슈콜라(초중고등학교) 한국어 및
한국학교육과 유기적으로 연계될 필요성이 있음. 본 세미나를 통해 바람직한 슈콜라
한국어 및 한국학 교육의 실질적인 방안을 마련하고자 함.
▷세미나 주제
· 제1회: “키르기스스탄 한국학 발전 전략 모색”, - 세부 주제: “한국 ODA(국제개발협력)
중점협력국 키르기스스탄 선정의 의미와 그 활용 방안”
· 제2회: “키르기스스탄 슈콜라 한국문화교육 발전 방안”
· 제3회: 2023년 5월 개최 예정
▷초청 대상자: 비슈케크와 인근 추이 주의 슈콜라(초중고등학교) 교장 및 교감, 그리고
비슈케크 및 추이 주의 교육행정 담당자 20여 명
⑥키르기스스탄 한국학올림피아드 개최(년 1회, 총 3회 개최)
▷본 올림피아드는 참여한 학생들이 한국학 관련 작문과 말하기 영역을 동시에 수행해야
한다는 점에서 상당한 준비 기간을 필요로 함. 그리고 본 대회는 기존의 한국어 말하기
대회와 한국어 백일장을 아우르는 종합적인 평가 방식으로서 향후 키르기스스탄의
한국학 정착 및 발전을 위한 일 계기가 될 것으로 기대됨.
▷카자흐 국게관계 및 세계언어대 한국학센터와 중앙아시아 한국대학 한국학센터가 공동개최
⑦한국학 학술지 발간(년 1회, 총 3회)): <키르기스스탄 한국학 1(2021)>, <키르기스스탄
한국학 2(2022)>, <키르기스스탄 한국학 3>(2023년 5월 발간 예정)
⑧한국학센터 활동: 한국학 연구 및 교육의 토대 구축, 대외협력창구의 마련
▷한국학센터 개원: 2020년 9월(소장: 백태현 교수)
⑨한국학소식지 발간(년 1회, 총 3회): “키르기스스탄 한국학네트워크”
⑩한국학 교재개발 집필자 선정 및 연구 진행: 1차 년도 <한국현대문화>, 2차 년도
<한국사회 경제>, 2권의 교재는 2023년 5월 발간 예정
⑪논문 게재(총 2회): 한국학 연구논문 학술지에 게재
⑫대학원 설립(2022.09): 언어학(한국어전공), 지역학(한국학전공) 개설.
체계적인 차세대 한국학 전문가 육성을 위한 기반 마련
⑬한국학센터 홈페이지(www.cks.kg)를 통한 한국학 교육 및 연구 활동 홍보
교육 현장에 겪는 가장 큰 어려움은 역시 우수한 한국학 교원 확보의 어려움입니다. 대학 자체의 자생력 부족에도 그 원인이 있지만 구소련시대와는 다른 체제 변화에 따른 타 직업 대비 교원의 경쟁력 약화에서도 그 원인을 찾을 수 있습니다. 누적되어 온 이 문제의 해결을 위해 본교에서는 2022년 9월부터 대학원 석사과정을 개설하였는데, 이같은 교육적 토대를 마련하기까지는 한국학중앙연구원 한국학진흥사업단의 ‘해외한국학씨앗형 사업’의 지원이 절대적인 견인차 역할을 하였습니다. 또 다른 교육 현장의 어려움으로는 대학 교육과 연계되는 선행 교육기관인 슈콜라(초중고등학교) 교육의 질적인 하향세 경향을 꼽을 수 있습니다. 이런 문제를 끌어안고 출발해야 하는 대학 교육 한계는 그 질적인 발전을 저해하는 근원적 요소로 작용하는 부분도 있습니다. 그 외 구소련시기부터 이어진 경직된 교육제도 시스템은 대학의 자율성을 가로막는 요소가 되기도 합니다.
4. 해외한국학씨앗형 사업을 수행하며, 혹은 앞으로 꼭 이루고 싶은 장기적 목표나 바람이 있다면 무엇일까요?
본교는 해외한국학씨앗형사업을 수행하며 대학의 한국학 교육 및 연구 시스템을 구축하는 큰 계기가 되었습니다. 이 같은 도움은 본교에서 진행해 온 한국학 교육 및 연구 시스템을 키르기스스탄 전역에 확산 및 발전시켜가야 하는 ‘시대적 과제’와 연결됩니다. 본교는 기꺼이 이같은 책무를 담당해 가기를 원합니다. 그렇지만 아직도 본교의 전반적인 상황은 ‘해외한국학’의 기초 단계에 머물러 있습니다. 새롭게 발아한 새싹을 튼실하게 성장시켜 가기 위해서는 해외한국학씨앗형 사업의 ‘발전단계’의 지원이 절실한 편입니다.
향후 본교는 중앙아시아 지역 대표적인 한국학 특성화 대학으로 발전시켜 갈 계획을 세워두고 있습니다. 해외한국학씨앗형 사업의 ‘발전단계’의 수행과 연계하여 종합대학교 승격을 해 갈 것이며, 그동안 구축해 온 굳건한 한국학의 토대 위에 ICT 분야, 의료 분야, 관광 분야, 뷰티 분야 등의 한국의 실용적인 선진 학문과의 융합을 통한, 일자리 창출에 기여 할 수 있는 미래지향적 해외한국학의 새로운 틀을 마련해 가고자 합니다.
‘한국학’은 키르기스스탄의 국가발전과 사회발전을 이끌 수 있는 충분한 동력을 가지고 있습니다. 그 학문적 및 실용적 가치는 이미 ‘한류’를 통해 입증되었고, 한국만이 가지고 있는 문화적 독창성은 키르기스스탄 뿐만 아니라 중앙아시아 전역을 아우르는 ‘상생’의 원천이 될 수 있습니다. 본교는 더욱 확산되어 가고 있는 ‘한류’의 현실적·경제적 가치를 학문적으로 승화시키고, 한국과 키르기스스탄이 상호 발전하고 상생해 갈 수 있는 실용적인 산학시스템을 구축해 가려고 합니다.
5. 저희 질문에 대해 답변해 주셔서 감사드립니다. 마지막 질문입니다.
한국과 키르키스스탄 양국의 한국학 연구를 위해 함께 할 수 있는 일이 있을까요?
키르기스스탄은 지역학으로서의 한국학에 대한 인식이 아직은 낮은 편입니다. 동양학으로서의 중국학이나 일본학에 대해 열세인 것은 틀림이 없습니다. 그렇지만 현재의 한국어 및 한국학의 인기는 일본학이나 중국학에 결코 뒤지지 않습니다. 한국을 방문한 키르기스스탄의 주요 인사들은 한결같이 “한국이 이렇게 잘 사는지 몰랐다.”는 반응들입니다. 한편 북한이 미사일을 쏘아 올릴 때마다 곧 한국에서 전쟁이 일어나는 것은 아닌가라는 반응을 보이기도 합니다. 즉 한국을 대체로 좋아하지만 한국의 실상을 제대로 아는 경우는 많지 않다는 점입니다. 이제는 한국 정부 차원에서 ‘한국어 보급’을 기초로 한 ‘한국’과 ‘한국학’을 제대로 알리는 교육과 연구에 보다 집중해야 할 것으로 생각이 됩니다. 키르기스스탄의 대학뿐만 아니라 슈콜라(초중고등학교)에도 적용할 수 있는 다양한 교육프로그램을 개발해 갔으면 합니다. 이를 위해서 우선적으로 요청되는 문제는 바로 ‘한국학 교원 양성’의 문제입니다. 그동안 키르기스스탄의 한국학 발전을 위한 한국학중앙연구원(AKS)의 한국학진흥사업단과 한국국제교류재단(KF)의 지원은 아주 큰 도움이 되었습니다. 그럼에도 불구하고 키르기스스탄의 현 상황은 상기 두 기관의 다양한 한국학 사업을 따라가지 못하는 측면도 있습니다. 이것은 이 지역만이 가지는 한계 및 특수성에 기인한 것이기도 합니다. 향후 키르기스스탄의 맞춤형 연구 시스템을 제안해 봅니다. ‘한국학+한국의 선진적인 실용적 융합학문’의 연구 시스템은 학습자의 학습 동기를 더욱 배가 시킬 수 있는 계기가 될 것으로 기대합니다.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Meeting Korean Studies Scholars Abroad:
The Korean Institute of Central Asia in Kyrgyzstan
Minara Serikulova (Korean Institute of Central Asia)
1. Please introduce yourself to the readers of the KSPS Newsletter.
After Kyrgyzstan became independent from the former Soviet Union in 1991, interest in Asian Studies grew, and Kyrgyzstan’s first Korean Language Department was established at the Asian Studies and International Relations Division of the Bishkek Humanities University (now Bishkek State University). I was the first person to graduate with a major in Korean Language from Bishkek Humanities University. In 1997, after graduation, I was selected by the Korean government to study as a scholarship student and became the first student from the CIS region to receive a Master’s and Doctorate from the Linguistics Department at the Graduate School of Seoul National University. After receiving my PhD from Seoul National University in February 2005, I immediately returned to Kyrgyzstan because of my deep desire to devote myself to the advancement of the Korean Language and Korean Studies in Kyrgyzstan, which until then had been of a substandard status. In March 2005, right after returning to my home country, I was appointed as an assistant professor in the Korean Studies Department at my alma mater, Bishkek Humanities University. After that, I worked for ten years as a professor in the Korean Studies Department at Bishkek Humanities University.
At the time, I felt there was a dire need for the establishment of a specialist education institution for the systematic education of the Korean language and Korean Studies. Although it was no easy feat, my eight years of experience studying in Korea was of great help. In 2012, I established the Kyrgyz Korean College, a vocational college, followed by the Korean Institute of Central Asia, a four-year college, in 2017. The Korean Institute of Central Asia was established to create an undergraduate program at a specialized Korean Studies college in connection to the Kyrgyz Korean College. In just a short time, we have produced quite outstanding educational results at the Kyrgyz Korean College. In particular, as a specialized Korean language education institution that connected K-12 schools to the collegiate level, the college’s expertise received recognition not only in Kyrgyzstan but in the Central Asian region, as well. Apart from the Korean Language Department and the Korean Interpretation Department, the Kyrgyz Korean College has six other departments in which Korean can be learned as a minor. Currently, the number of matriculating students is growing each year. And the Korean Institute of Central Asia, established in 2017, was established with the objective of qualitatively advancing the Korean language and Korean Studies in Kyrgyzstan and the Central Asian region. We are currently working toward establishing an educational framework and a practical curriculum so that “Korean Studies as an Area Studies” can properly take root. Meanwhile, a graduate program was launched at the Korean Institute of Central Asia from the new semester starting in September 2022. With the launching of Master’s programs in the Korean Language and Korean Studies, a path has been paved for the fostering of the next generation of Korean Studies experts.
In June 2022, I was also elected as the first president of the Association of Korean Studies Professors in Central Asia. During my two-year term, I plan to do my best to invigorate the Korean Studies network in the Central Asian region and successfully hold a Central Asia Korean Studies Academic Conference together with my fellow board members
Apart from this, I have been responsible for the Korean interpretation for important Kyrgyz individuals involved in Korean-Kyrgyz relations. For example, I served as an interpreter in June 2012 when the Kyrgyz prime minister Omurbek Babanov visited South Korea, as well as in November 2013 when the Kyrgyz president Almazbek Atambayev visited South Korea for a presidential summit. In July 2019, I also interpreted for the Kyrgyz president Sooronbay Jeenbekov when the South Korean prime Minister Lee Nak-yon visited Kyrgyzstan. And in April 2021, I interpreted for the speaker of the Kyrgyz National Assembly when the speaker of the South Korean National Assembly, Park Byeong-seug, visited Kyrgyzstan. Thus, I have played a certain role in the active exchange between Korea and Kyrgyzstan.
In recognition of these achievements, I was presented by the South Korean government with the Order of Cultural Merit in October 2021 in commemoration of the 575th anniversary of the creation of Hangeul. In November 2021, I was also awarded by the Kyrgyzstan Minister of Education a letter of appreciation and commendation for my contributions to the development of the Korean language in Kyrgyzstan.
2. It is said that the culture of the Korean Wave, such as K-pop and dramas, is growing in Kyrgyzstan. In Kyrgyzstan, what is the current level of understanding about and interest in Korea?
The fever for the Korean Wave is quickly developing in the Kyrgyz region. Korean dramas and movies have played a leading role in the region’s Korean Wave, and now the scope of the Korean Wave is expanding to include K-pop, K-beauty, and K-food, which suggests a trend in which the breadth of areas is spreading. The drama Boys Over Flowers (Kkot-boda Namja), which aired in Korean in 2011, became very popular in the Kyrgyz region. That year in Kyrgyzstan, a local film titled “What Does One Have to Do to Marry Gu Jun-pyo?” was produced and even shown in theaters. The first phase of the Korean Wave in the Kyrgyz region developed around Korean popular culture such as dramas, films, and K-pop. The second phase has established itself around consumable goods, such as cosmetics and food goods, which is currently creating a considerable economic ripple effect. As for the third phase, it seems that the Korean Wave is starting to contribute to the raising of Korea’s overall national brand value.
![]() |
Recently, the Korean Wave is being assessed as playing an important role in representing the most dynamic image of Korean contemporary history. These days, through diverse broadcast media accessed via the internet, learners of the Korean language and Korean Studies in the Kyrgyz region have attained a great deal of understanding about the diversity and changing status of the Korean Wave, which has recently been magnified as an area of interest. Moreover, there appears to be a trend of growing interest among Korean language and Korean Studies learners in not only the Korean Wave, but also in various diverse fields such as Korean politics, economics, history, and culture. I see this as a very encouraging phenomenon. Through Korean Studies, framed as a kind of nation studies, learners not only come to pursue future-oriented and global-oriented values but are also presented with an opportunity to find a new path in life. In this regard, the social responsibility of Korean Studies and the Korean Wave is ever growing. Now, beyond just promoting and accelerating the motivation to learn the Korean language and Korean Studies, the region’s recently richer and more diverse Korean Wave has led to a growing need for the systematization of Korean Studies as a scholarly field.
3. The Korean Institute of Central Asia has participated in the Seed Program for Korean Studies since 2020 with the “Project to Develop an Educational Program and Standard Curriculum for the Establishment of Korean Studies in Kyrgyzstan.” Thus far, how has the project been going, and what difficulties have you faced in the educational environment?
Korean language and Korean Studies education in Kyrgyzstan, which began to unfold in earnest after the dissolution of the former Soviet Union in 1991, has been carried out at various educational institutions, such as colleges. However, Kyrgyzstan’s system of collegiate education, which has until now been the center of Korean language education, has its limitations. Also, as for the mechanism of basic Korean language education carried out at various regular education institutions, practically, it has been difficult to expect anything substantial in regard to the establishment and qualitative advancement of Korean Studies in Kyrgyzstan.
For the establishment and advancement of Korean Studies in the Kyrgyz region, the Korean Institute of Central Asia has undertaken the Seed Program for Korean Studies (Beginning Track) project since 2020 under the title “Project to Develop an Educational Program and Standard Curriculum for the Establishment of Korean Studies in Kyrgyzstan.” We are now in the third year of the project, which will end in May 2023.
The basic goal of the project is to overcome the issues facing the existing collegiate education environment in order for college-level Korean Studies education to properly take root in Kyrgyzstan, while at the same time developing a substantive education system to ensure expertise in Korean Studies education. Although it is not an easy task, we are implementing the step-by-step development of diverse educational programs and a standard curriculum that is suitable to the education environment through systematic reinforcement. Moreover, an important goal of this project is to procure collegiate-level Korean Studies educators, of which we are desperately lacking, and, at the same time, set up a plan for the fostering of next-generation Korean Studies experts. Also, to raise the efficiency of the project’s implementation, we are setting up detailed plans for the vitalization of Korean Studies education and research in Kyrgyzstan, with our Center for Korean Studies as a hub.
The overall directions to accomplish these goals are as follow:
1) Development of diverse Korean Studies education programs: Strengthening the expertise of Korean Studies education by improving the Korean Studies education environment, developing Korean Studies textbooks, and developing online education programs; Developing the field of Korean Studies in accordance with the regional circumstances
2) Opening of standard Korean Studies courses: Procuring excellent Korean Studies educators; Strengthening the capacity of Korean Studies research; Developing multi-stage Korean Studies courses that can establish themselves in the collegiate educational field through systematic reinforcement
3) Diverse scholarly activities: Boosting the capability of Korean Studies education and research through academic events such as the Central Asia Korean Studies Academic Conference, the Korean Studies Conference, the Korean Studies Advancement Seminar, a Korean Studies newsletter publication, the Korean Studies Olympiad, and a Korean Studies academic conference for undergraduate/graduate students and next-generation researchers
4) Vitalization of the Center for Korean Studies: Expanding the promotion of Korean Studies in Kyrgyzstan by playing a central role in Korean Studies education and research; Establishing an online Korean Studies lecture room; Expanding the Korean Studies materials room; Organizing diverse Korean Studies academic events
5) Vitalization of Korean Studies exchange: Establishing an exchange network for the advancement of Global Korean Studies among relevant institutions via conferences with colleges in Korea and the Central Asian region; Seeking means of cooperation with Korean Studies researchers in Kyrgyzstan; Vitalizing Korean Studies exchange among researchers through the publication of a Kyrgyz Korean Studies newsletter
![]() |
The detailed plans to accomplish these goals are as follow:
1. Opening new Korean Studies courses (1 per year)
Korean Contemporary Culture (2020)
Korean Society and Economy (2021)
Korean Contemporary History (Scheduled for Semester 2 of 2022)
2. Supporting students with scholarships
Full scholarships for one year for eight undergraduate students with outstanding grades (2020-2022)
Full scholarships for two graduate students (2022)
3. Hosting student workshops and conferences (1 each per year, 3 total)
Korean Studies Workshop for Students (2020-2022)
1st - Sept. 2020: Finding Kyrgyzstan’s Regional Development and the Mutual Relationship of Korean Studies in the Post-Covid Era
2nd - Oct. 2021: The Role of Korean Studies in the Advancement of Kyrgyzstan’s Tourism Industry
3rd – Scheduled for Oct. 2022: TBA
Central Asia (Kyrgyzstan) Student (Future Researcher) Korean Studies Academic Conference (2020-2022)
1st - Dec. 2020: The Relations and Advancement Directions of Korea and Central Asia (Kyrgyzstan) in the Post-Covid 19 Era
2nd - Nov. 2021: The Role of Korean Studies for the Joint Growth of Korea and Central Asia (Kyrgyzstan)
3rd - Scheduled for Nov. 2022: TBA
- Jointly hosted and organized by the ROK Embassy in the Kyrgyz Republic and the Center for Korean Studies at the Korean Institute of Central Asia
- Target participants of the conference are undergraduate students and next-generation researchers in Kyrgyzstan and the Central Asia region. Participation is limited to one-to-two teams or individuals recommended by each institution’s president or dean. In the case of undergraduate participants, there should be 3-5 members per team. Graduate students and next-generation researchers can participate as a team or individuals.
- Participating countries: Kazakhstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Kyrgyzstan (4)
4. Organizing academic conferences (1 per year, 3 total)
Central Asia Korean Studies Conference (2020-2022) - Joint organizer
8th - Dec. 2020 (Astana/Almaty, Kazakhstan, and Bishkek, Kyrgyzstan): Directions for the Advancement of Korean Studies in Central Asia in the Post-Covid 19 Era
9th - Dec. 2021 (Bishkek, Kyrgyzstan): Training and Re-education of Educators of Korean Studies in Central Asia in the Era of Online Lectures
10th - June 2022 (Tashkent, Uzbekistan): Korean Studies - New Prospects for the Integration of Education and Culture
- Conferences were held both online and offline
5. Hosting seminars for the expansion of a Korean Studies base (1 per year, 3 total)
Kyrgyz Korean Studies Advancement Seminar
1st: Seeking a Strategy for the Advancement of Kyrgyz Korean Studies - The Meaning and Effective Utilization of Kyrgyzstan’s Selection as a Key Partner Country for Korea’s Official Development Assistance Program
2nd: Measures for the Advancement of Korean Culture Education at Kyrgyz K-12 Institutions
3rd - Scheduled for May 2023: TBA
- The organic connection with Korean language and Korean Studies education at K-12 schools is needed for the sustainable advancement of Korean Studies in Kyrgyzstan. This seminar aims to set up substantive measures for proper Korean language and Korean Studies education on the K-12 level.
- Invited attendees: K-12 principals and vice-principals, as well as about 20 education administrators, from Bishkek and the neighboring state of Chui
6. Hosting the Kyrgyz Korean Studies Olympiad (1 per year, 3 total)
- A long time of preparation is needed because participating students should show expertise in the areas of Korean Studies and speaking. Through a comprehensive evaluation method based on existing Korean speaking competition and Korean essay contests, it is expected to be an impetus for the future establishment and advancement of Korean Studies in Kyrgyzstan.
- Jointly hosted by the Centers for Korean Studies at the Kazakh Ablai Khan University of International Relations and World Languages and the Korean Institute of Central Asia
7. Publishing a Korean Studies journal (1 per year, 3 total)
Kyrgyz Korean Studies 1 (2021)
Kyrgyz Korean Studies 2 (2022)
Kyrgyz Korean Studies 3 (Scheduled for May 2023)
8. Hosting activities at the Center for Korean Studies
Establishing a foundation for Korean Studies research and education and setting up a venue for international cooperation
Center for Korean Studies
- Opened in Sept. 2020
- Director: Prof. Baek Tae-hyeon
9. Publishing a Korean Studies newsletter (1 per year, 3 total)
The Korean Studies Network in Kyrgyzstan
10. Developing Korean Studies textbooks (selecting authors and conducting research)
Year 1: Korean Contemporary Culture
Year 2: Korean Society and Economy
- Scheduled for publication in May 2023
11. Publishing articles (2 total)
Publication of a Korean Studies research article in a journal
12. Establishing a graduate program (Sept. 2022)
Opening of Linguistics (Korean Language major) and Area Studies (Korean Studies major) majors
Development of a basis for the systematic fostering of next-generation Korean Studies experts
13. Advertising Korean Studies education and research activities through the Center for Korean Studies homepage (www.cks.kg)
The greatest difficulty being experienced in the educational environment is the problem of procuring outstanding Korean Studies faculty. Although one factor is our school’s lack of autonomy, another factor is the weakened competitiveness a career in education in comparison to other jobs, which is due to various structural changes of the post-Soviet era. To solve this cumulative problem, we launched a Master’s program in September 2022. The support of the KSPS Seed Program for Korean Studies played an absolutely driving role the setting up of this educational framework. Another difficulty facing the educational environment is the downward trend in the quality of K-12 education, which proceeds collegiate-level education. The limits of collegiate-level education, which must start with these issues in hand, serves as a fundamental factor that hinders the qualitative advancement of Korean Studies. Apart from this, the inflexible education system passed down from the former Soviet Union is also a factor that stands in the way of our school’s autonomy.
4. What long-term goal or wish do you want to be achieved during or after this Seed Project for Korean Studies?
The implementation of the Seed Project for Korean Studies at our school was a great impetus for the college’s establishment of a system for Korean Studies education and research. This sort of support is related to the “generational task” of disseminating and advancing to the entire Kyrgyz region the system of Korean Studies education and research that has been implemented at our school. It is my desire that our school willingly undertakes this duty. However, in regard to “Global Korean Studies,” our school has stalled in the beginning stages, and if we are to encourage the growth of this newly burgeoning sprout, the securing of Advanced Track funding for the Seed Program for Korean Studies is an urgent matter.
My plan for the future is to develop our school into the representative specialist Korean Studies school of the Central Asian region. Related to the carrying out of the “Beginning Track” of the Seed Program, I plan to elevate the college to the level of a university. And atop the strong Korean Studies foundation laid out thus far, I plan to develop a new framework for a future-oriented Global Korean Studies that can contribute to the creation of jobs through a synthesis with Korea’s practical and advanced scholarly fields, such as ICT, medicine, tourism, and beauty.
“Korean Studies” has a great potential to lead Kyrgyzstan’s national and social development. This scholarly and practical value has already been proven through the Korean Wave. Korea’s unique cultural creativity can become a source of “coexistence” not only in Kyrgyzstan but in the entire Central Asian region. Our school aims to elevate the realistic and economic value of the ever-spreading Korean Wave into scholarly value and establish a practical industrial-educational system for the mutual development and coexistence of Korea and Kyrgyzstan.
5. Thank you for your detailed answers to our questions. In conclusion, what work can be done by Korea and Kyrgyzstan for Korean Studies in both countries?
There is still a low recognition of Korean Studies as an Area Studies in Kyrgyzstan. It would not incorrect to say that as an Asian Studies, its status is inferior to Chinese or Japanese Studies. However, the current popularity of the Korean language and Korean Studies is keeping up with Japanese and Chinese Studies. When important Kyrgyz leaders have visited South Korea, they all react unanimously with statements such as “I didn’t know Koreans lived this well.” On the other hand, each time North Korea fires a missile, I also see Kyrgyz people speculate that war will soon break out in Korea. In other words, although Kyrgyz people like Korea overall, the cases in which they truly understand Korea’s current situation are few. From the Korean government’s perspective, I think that there now needs to be even more focus on education and research, founded upon Korean language dissemination, which can properly shed light on Korea and Korean Studies.
My hope is for the development of diverse education programs that can be applied not only at Kyrgyz collegiate institutions, but K-12 institutions as well. To this end, the first issue to be addressed is the issue of the “training of Korean Studies educators.” Until now, the support of KSPS at the Academy of Korean Studies, as well as the Korea Foundation, has been of great help in the advancement of Korean Studies in Kyrgyzstan. Despite this, Kyrgyzstan cannot currently keep up with the diverse Korean Studies programs offered by these two institutions, and this is partially due to the unique limitations and characteristics of the region. Thus, I propose for the future a customized research system for Kyrgyzstan. I hope that a research system of that combines Korean Studies with Korea’s leading practical disciplines will increase motivation in learners.